Crash Bandicoot – gra platformowa

Crash Bandicoot to bohater serii gier o takim samym tytule. Crash wygląda trochę jak lis, ale tak naprawdę jest to antropomorficzny jamraj pręgowany. Jamraje to niewielkie ssaki zamieszkując wybrzeże Australii oraz Tasmanii. Cechę charakterystyczna tych stworzeń jest to, że są bardzo agresywne i wojownicze. Podobno zanim wybrano jamraja na pierwowzór Crasha rozważano wombata.
Crash Bandicoot jako jedna z ikon gier platformowych
Akcja gry toczy się na archipelagach australijskiego kontynentu, a dokładnie na wyspach Wumpa. Najważniejszą postacią całej historii jest Crash Bandicoot, jedna z ofiar złego i nikczemnego doktora Neo Corteksa. Ów przy pomocy nowoczesnej technologii zmienia zwierzęta w myślące stworzenia upodobnione do ludzi, z których pragnie stworzyć armię, dzięki której zawładnie światem. Crash postanawia mu się przeciwstawić. Samotnie stawia czoła niebezpieczeństwom, zbiera owoce Wumpa, przeskakuje przez przeszkody, używa huraganowego przyspieszenia, by utorować sobie drogę i rozbija setki skrzyń w poszukiwaniu znajdziek. Jest to niemal kreskówkowa postać, które zdobyła rzesze fanów na całym świecie i stała się jedną z ikon gier komputerowych.
Crash wraz ze swoją siostrą Coco zostali poddani przez szalonego naukowca Dr. Neo Cortexa serii eksperymentów, które doprowadziły do ich mutacji. Celem doktora było stworzenie armii zwierząt-mutantów za pomocą, których podbije on świat. Crashowi i Coco pomaga dobry duch-maska – Aku-Aku, natomiast po stronie Cortexa stoi brat bliźniak Aku-Aku, Uka-Uka.
Platformowe przygody huraganowego Crash’a rozpoczęły się w połowie lat 90. ubiegłego stulecia. Pierwotnymi twórcami serii było studio Naughty Dog. Najnowszymi odsłonami może zaś pochwalić się studio Vicarious Visions, które ma już na swoim koncie kilka udanych remaków z pasiastym jamrajem w roli głównej.
Crash Bandicoot pierwotnie ukazał się na pierwszych platformach PlayStation i była to jedna z pierwszych platformówek stworzona z wykorzystaniem grafiki 3D.
Pierwsza gra z serii Crash Bandicoot, uznawana za dość trudną platformówka, pojawiła się na rynku w 1996. Została stworzona przez studio Naughty Dog i była przeznaczona jedynie na konsolę Sony PlayStation. Sukces jaki odniosła zaowocował kolejnymi dwiema częściami. Na runku pojawiły się również wyścigi z udziałem Crasha oraz party game składająca się z kilku minigier.
Tymczasowa wyłączność na Playstation
Aż do 2001 roku gra była dedykowana wyłącznie na konsolę PlayStation. Jednak na przełomie wieków nastąpiły zmiany. Po pierwsze zarówno twórcy, czyli Naughty Dog, jak i wydawca (Sony Entertainment) rozstały się z tytułem. Po drugie na rynku pojawiły się nowe konsole – Play Station 2, GameCube oraz Xbox. W związku z tym stworzona przez Traveller’s Tale czwarta część gry nie była już produktem na wyłączność. Do roku 2008 na rynku pojawiło się jeszcze kilka tytułów związanych z postacią Crasha. Były to zarówno gry platformowe jak i wyścigi dedykowane na różne dostępne na rynku konsole oraz telefony komórkowe. W 2008, po pojawieniu się na rynku, dość zimno przyjętej, Crash: Mind over Mutant zapadła trwająca prawie 10 lat cisza.
Studio Vicarious Visions, przy współpracy z Sony Interactive Entertainment oraz Activision Blizzard dała serii Crash Bandocoot nową szansę. W 2017 roku w sklepach ukazały się bowiem takie produkcje jak Crash Bandicoot HD (w trzy częściowej odsłonie) oraz N.Sane Trilogy, które są pełnoprawnymi remakami produkcji z około 20-letnią historią. Gry te ukazały się na najnowocześniejszych platformach growych. Obie na PS4, a trylogia także na XONE, PC i Switchu.
Najlepsze i usprawnione.
Crash Bandicoot N.Sane Trilogy jest grą, która bierze wszystko, co najlepsze ze starych wydań i dodaje jeszcze wiele dodatkowego contentu. Stworzono ją niemal w całości od nowa, dodając nawet nowe filmiki oparte na oryginalnych. Trylogia w uwspółcześnionym wydaniu wyraźnie pokazuje, jak dobrymi produkcjami były gry stworzone kilka dekad temu. Dzięki temu, dziś jamraj przeżywa swoją drugą młodość i cieszy się dużym zainteresowaniem kolejnego pokolenia graczy.